Onze toegankelijkheidsdiensten 

Toegankelijke communicatie voor mensen en AI.

Wij zijn experts op het gebied van toegankelijke communicatie B2B en B2C.

Wij zorgen ervoor dat jouw bedrijfscommunicatie en marketing toegankelijk worden voor alle gebruikers: mens en machine.
Dit maakt jouw communicatie beter vindbaar door AI waardoor content op de juiste manier wordt weergegeven en aanbevolen bij potentiële klanten. Jouw digitale communicatie is dan tevens geschikt voor ondersteunende technologieën, zoals schermlezers, waardoor je een groter klantenbestand kunt bereiken.
Toegankelijke communicatie is gebaseerd op duidelijkheid, structuur, semantische rijkdom, multimodaliteit en heeft een passend leesniveau.

Toegankelijkheid = AI leesbaarheid

AI-gedreven tools zoals ChatGPT, Copilot, Gemini en Google’s AI Overviews hebben het speelveld van SEO ingrijpend veranderd. Deze systemen beperken zich niet tot het tonen van een lijst met links, maar combineren informatie uit diverse bronnen tot één samenhangend antwoord dat direct aan de gebruiker wordt gepresenteerd.
Zichtbaarheid gaat nu verder dan alleen op pagina één staan van een zoekmachine. Het gaat erom dat jouw informatie wordt opgenomen, geciteerd of samengevat door AI-systemen die putten uit gestructureerde, toegankelijke en gezaghebbende content.

SEO wordt niet vervangen, maar geïntegreerd in een bredere communicatiestrategie die AI-vindbaarheid, digitale toegankelijkheid en platform overschrijdende zichtbaarheid omvat. Dit markeert de verschuiving naar GEO: ‘Generative Engine Optimisation’.

Toegankelijke communicatie is inclusief en strategisch slim.

Onze kerndiensten:

  • Toegankelijkheidsassessment met rapport.
  • Gestructureerde contentbewerking van belangrijke pagina’s om ze toegankelijk en AI-vriendelijk te maken.
  • Workshops: kennisdeling voor toekomstbestendige communicatie.

Assessment met rapport

Ons assessment van de toegankelijkheid is gebaseerd op een brede analyse van jullie digitale communicatie.
Wij beoordelen geselecteerde delen van websites, apps, sociale media, persberichten, presentaties, documenten.

Indien van toepassing controleren wij de kwaliteit van audiodescriptie en ondertiteling.

Focus:

  • Analyse van de structuur en presentatie van de inhoud voor mensen en machines.
  • Hoe goed kunnen AI-tools de communicatie van jouw bedrijf vinden en weergeven?
  • Kwaliteit van toegankelijkheidsfuncties zoals vereist door de Europese Toegankelijkheidswet
  • Toegankelijkheidsbeoordeling van een belangrijk bedrijfsproces.
  • Bepalen van het leesniveau en geschiktheid.
  • Wij leveren een rapport met onze bevindingen, uitleg en aanbevelingen.

Contentoptimalisatie voor structuur en vindbaarheid

Wij helpen jouw content krachtiger en beter vindbaar te maken. Of het nu gaat om productpagina’s, diensten, veelgestelde vragen of blogposts: wij stellen gerichte verbeteringen voor.

Focus:

  • Rijke semantiek.
  • Woorden en zinnen die jouw boodschap versterken en beter aansluiten bij zoekintenties.
  • Structuur verbeteren voor helderheid, logische opbouw en duidelijke hiërarchie.
  • Optimalisatie van metatitels, beschrijvingen en alt-teksten voor betere indexering door AI en zoekmachines.
  • Cultureel afgestemde taal: teksten die rekening houden met culturele verschillen.
  • Jargonvrij schrijven: herschrijven van complexe of dubbelzinnige teksten naar begrijpelijke en toegankelijke taal.
  • Sterke contentconnectiviteit: versterken van interne en externe links voor betere navigatie en relevantie.
  • AI-teksten personaliseren: aanpassen van automatisch gegenereerde content.

Wij faciliteren jouw teams in het herschrijven van voorbeeld teksten of kunnen onze versie indienen.

Workshops voor kennisdeling

Workshops om jouw teams te trainen in het schrijven van AI-vriendelijke, toegankelijke content.

Inhoud:

  • Inclusieve communicatie afgestemd op de doelgroep.
  • Effectief gebruik van toegankelijkheidsfuncties in o.a. Word, PPT en online posts.
  • Communicatie die voldoet aan de huidige verwachtingen van stakeholders.
  • Design for all: leer hoe je vanaf het begin de principes van digitale vindbaarheid en toegankelijkheid toepast.
  • Hoe AI-tools zoals Copilot en ChatGPT in te zetten voor authentieke e-mails.
  • Optioneel: ondersteuning bij het voldoen aan de European Accessibility Act (E.A.A.) en verbeterde EU-rapportage.
Sprankelend wereldbol bestaande uit puzzelstukjes