Toegankelijke Communicatie
Ons doel is de weerbaarheid en toegankelijkheid van al onze cliënten te versterken. Centraal hierin staat de toegankelijkheid van de bedrijfscommunicatie voor zowel mensen als AI.
Wij optimaliseren digitale content voor AI-vindbaarheid en toegankelijkheid. Digitale toegankelijkheid verbetert SEO, GEO en AEO.
Generative Engine Optimisation (GEO) en Answer Engine Optimisation (AEO) zijn afhankelijk van content dat naar voren komt in door AI gegenereerde zoekresultaten. Het is te vinden, te begrijpen en te verwerken voor mensen en AI. Wij helpen toekomstgerichte organisaties om hun AI-vindbaarheid te optimaliseren door o.a. de principes van toegankelijke communicatie toe te passen.
Hierdoor wordt jouw communicatie eerder door generatieve AI gevonden, begrepen en aanbevolen. Een bijkomend voordeel is dat wij jouw bedrijf hierdoor helpen om te voldoen aan de wettelijke eisen van de E.A.A.
De EU toegankelijkheidswetgeving (European Accessibility Act of E.A.A.) is in juni 2025 in werking getreden. Dit heeft gevolgen voor bedrijven die hun producten of diensten aan klanten binnen de EU verkopen, ook als deze bedrijven buiten de EU gevestigd zijn.


Realiteitscheck toegankelijkheid
- Sluit jouw bedrijfscommunicatie in taalniveau en woordkeuze aan bij jouw doelgroep?
- Weet je in hoeverre jouw bedrijf voldoet aan de wettelijke toegankelijkheidseisen?
- Geloof je dat toegankelijkheid alleen iets is voor grote bedrijven?
- Zijn jouw berichten geschikt voor machines of alleen voor mensen?
- Is jouw expertise vindbaar of slechts decoratief?
- Hoe kan AI jouw bedrijf aanbevelen als AI het niet kan vinden?
AI en ondersteunende technologie
Toegankelijkheid als toegangspoort tot AI-vindbaarheid:
Wij pleiten voor toegankelijkheid, niet alleen als een mensenrecht, maar ook als een strategische peiler van AI. Naarmate kunstmatige intelligentie steeds meer verweven raakt met hoe wij online zoeken, navigeren en communiceren, wordt één ding steeds duidelijker: toegankelijke content wordt dan beter vindbaar voor zowel mensen als machines.
Toegankelijk doet generatieve AI beter presteren:
- AI-systemen zijn afhankelijk van gestructureerde, leesbare en semantisch rijke gegevens om digitale inhoud goed te kunnen interpreteren en weer te geven. De functies die websites en apps bruikbaar maken voor mensen met een beperking (zoals alt-tekst, toetsenbordnavigatie en duidelijke semantische markup), maken het ook gemakkelijker voor AI om uw inhoud te begrijpen en te indexeren.
- Dit leidt tot SEO, GEO en AEO optimalisatie.
Wat goed is voor schermlezers, is ook goed voor zoekmachines, spraakassistenten en generatieve AI. Profiteer van een sterk verbeterde SEO, GEO en AEO!

Toegankelijkheid is urgent
Zorg dat je erbij bent om jouw marktaandeel te behouden en te vergroten!
Toegankelijke digitale communicatie versterkt niet alleen je AI-zichtbaarheid wereldwijd, het stelt jouw bedrijf ook in staat om een grotere markt te bereiken van consumenten met een tijdelijke of blijvende beperking. Momenteel is dit 20% van de bevolking van de EU.
- Toegankelijkheid is een hoeksteen van elke groeistrategie.
- AI-vindbaarheid wordt in snel tempo een vereiste voor bedrijfscontinuïteit.
- Sinds 28 juni 2025 moeten bedrijven voldoen aan de Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act, Directive 2019/882).
- De gevolgen van het uitstellen van het toegankelijk maken van informatie, producten en diensten kunnen kostbaar zijn!
- Maak de transitie naar een bedrijf dat toegankelijkheid als prioriteit stelt en krijg toegang tot 87 miljoen extra potentiële klanten, alleen al in de EU.
- De maatschappij en de markt accepteren niet langer dat bepaalde doelgroepen uitgesloten worden. Door achter te blijven in toegankelijkheid en inclusie, riskeer je zowel de bedrijfsresultaten als de bedrijfsreputatie. Het geven van een goed voorbeeld maakt jouw bedrijf aantrekkelijker voor klanten, investeerders en medewerkers.
Digitale toegankelijkheid als zakelijk voordeel
- Reputatie- en marktvoordelen: profiteer van een breder marktbereik, sterkere klantenloyaliteit en toegankelijk zijn voor meer potentiële klanten.
- Zichtbaarheid: Help AI tools zoals ChatGPT en Copilot jouw content onder de aandacht te brengen voor grotere merk- en naamsbekendheid. SEO, GEO en AEO zijn daarbij onmisbaar.
- Innovatie: Producten en diensten die ontworpen zijn voor iedereen zijn beter te gebruiken voor alle burgers. ‘Design for all’ leidt tot betere innovatie en meer creativiteit in teams.
- Handel en aanbestedingen: Handel wordt makkelijker met landen die regelgeving hebben op het gebied van toegankelijkheid en dit zijn alle Europese landen alsook veel andere grotere economieën.
- Digitale impact: Door bij het ontwerpen rekening te houden met inclusie, kunnen organisaties hun (potentiële) klanten beter bedienen en ze worden aantrekkelijker als werkgever.
